Frøken Jensen Interiør

Bildet mitt
Holmestrand/Tønsberg, Vestfold/SørøstNorge, Norway
Jeg er i midten av 30åra og har to barn.10 og 5år. Jeg tar oppdrag for kunde som trenger hjelp til hjemmet sitt, kontoret sitt eller hytta på fjellet. Om så det bare er en ny farge, omøblering eller valg av møbler så kontakt meg gjerne på tlf. 99 500 884 så ser vi hva vi kan få til. Jeg tar både store og små prosjekter. Ingen er for store eller for små.

Bilder sier mer en tusen ord




14. november 2010


Jeg er ingen ekspert på lykke. Det vil jeg bare ha helt klart. MEN jeg begynner å tro at med livets erfaringer kan jeg skimte noen av de viktige punktene som belønner meg med en deilig lykkefølelse. 
Jeg gidder ikke definere ordet lykke, det får være opp til hver enkelt å bedømme. For meg handler det om å kjenne en indre ro i kroppen, kunne smile for meg selv og tenke:”nå er jeg lykkelig”. Lykke kommer til meg etappevis. De tingene som gjorde meg lykkelig som barn, tenåring og voksen er forskjellige men likevel like.
En myte som jeg gjerne vil få lov til å bekrefte men likevel dimensjonere er myten om at man ikke blir lykkelig av penger. Det er helt riktig. Man blir IKKE lykkelig av penger. Men likevel mener jeg at orden på økonomien er en av de viktigste grunnpilarene for et lykkelig liv. Det høres veldig overfladisk ut men er det igrunn ikke. Bare tenk alle de gangene du har hatt klump i magen og tanker surrende i hodet og det handlet om penger. I Norge kan man sjelden snakke om nød og at man har for lite penger, det rammer kun noen veldig få. Men forbruket til nordmenn flest er veldig høyt. Dette kan dermed føre til at det alltid føles som om man har litt for lite penger. Egentlig handler det om mangel på oversikt, innsikt og kontroll med økonomien. Selvfølgelig kan “finanskriser” ramme alle og en hver helt uventet, men man bør alltid ha en back-up plan.
Mestringsfølelsen og følelsen av å ha nådd et mål du har satt deg rangerer høyt på lykkescalaen for de fleste. Selvrealisering er på topp på den såkalte “behovspyramiden” og når alle andre behov er dekket er det dette behovet som gjenstår.
Så da tenkte jeg jeg skulle prøve å gi deg oppskriften på hvordan jeg TROR man kan bli lykkelig. Ikke noen lett oppgave men jeg prøver:

Siden mestringsfølelsen er en vei til lykke er det viktig å ha klart for deg hva du vil oppnå i livet:

  1. La tankene fare og finn ut hvilke mål du har for livet ditt. Vær ærlig med deg selv. Skriv de overordnede målene først, dette er mål som gjerne er langt frem i tid. Ikke skriv: bli rik. Vær konkret, målene bør kunne måles og en vakker dag strykes av en liste.Hvis du ønsker å bli rik så prøv å definer hvorfor. Hva skal du bruke pengene til? Hvorfor er det et mål å bli rik? Kanskje er det overordnede målet å kjøpe et kjempelekkert stort hus på landet fordi du trives best når du bor eksklusivt og landlig? Da er målet egentlig: Kjøpe drømmehuset. Andre overordnede mål er typisk: Få en familie, få drømmejobben (vær konkret), reise jorda rundt osv.
  2. Når du har skrevet ned de store målene kan du gå over til de mindre målene. Disse er noen måneder/år frem i tid og kan være f.eks å fullføre en utdannelse med en viss gjennomsnittskarakter, å gå ned i vekt, å bli mer sosial (f.eks gjenoppta et gammelt vennskap) osv. Her også må du være konkret. Poenget med dette er å lage en liste som skal henge et sted du ser den hver dag og som du etterhvert kan krysse av.
  3. Når kladden er gjort og du har tenkt grundig gjennom disse målene og gjerne rangert dem kan du skrive de ned på ei stor tavle, et stort ark, eller kanskje få rammet de inn? Heng de ihvertfall opp et sted du ser de hver dag; da vet du alltid hva du jobber mot og etterhvert som mål blir nådd krysser du av.

Lag en plan for HVORDAN du skal nå målene dine:

  1. Det holder ikke å bare ha mål dersom du ikke aner hvordan du skal jobbe mot de. Derfor må du lage en realistisk plan for hvordan du skal nå de. Trengs det penger for å nå målet kan du for eksempel avtale et møte i banken din og få råd om hvordan du kan spare frem mot dette målet. Er et av hovedmålene å reise vekk 1 år til utlandet og jobbe? Søk på nettet, finn ut hvilke muligheter som finnes og begynn i en ende mot å la dette gå i oppfyllelse. Er målet å gå ned i vekt eller å bli sunnere? Meld deg inn på et treningssenter og få en time hos treningsveileder, de kan hjelpe dersom motivasjonen din ikke er helt på topp. Se på målet som endestasjonen og finn ut hvilke veier du kan ta for å komme dit. Ofte finnes det flere veier til målet, noen ganger finnes det bare en.
  2. Når du har funnet ut hvordan du kan nå målet bør du stykke veien opp etter hva som er realistisk. Sett deg noen del-mål pr uke/mnd og jobb deg systematisk mot målet.
  3. Snakk med positive mennesker, familie og venner og fortell de om målene dine slik at de kan backe deg opp og gi støtte når det trengs. Å snakke om målene sine gjør målene klarere.

“Lykken ligger i de små tingene” – et utsagn jeg kan si meg enig i, så derfor:

  1. Skriv ned de små tingene som gjør deg en lykkefølelse der og da. Eller som gjør deg glad, lykke er et stort ord. For meg gir det meg lykkefølelse å våkne til en deilig sommerdag, å høre på gammel 2pac musikk (hehe), nyte en moden mango, få pakke i posten som jeg har bestilt, spise kald sjokolade, se en god film, fjase med venninner etc..
  2. Disse små tingene er viktigere enn man tror og man bør unne seg de så ofte som mulig. Jo mer du gjør av disse tingene som du elsker desto lykkeligere liv vil du få.

Fortiden kan også gi deg lykke langt inn i fremtiden:

  1. Å huske de gode minnene fra barndommen, fra fjortistida, fra forrige ferie og fra gårsdagen er viktig. Minner er livet, det som har vært, og hvis du fokuserer på de gode minnene vil dette hjelpe deg til å se lyst på fremtiden også.
  2. Å skrive ned de målene du allerede har nådd kan også gi et boost for selvtilliten hvis du skulle trenge det. Bare tenk som du strevde med matteeksamen som du tilslutt fikk til, og tenk da du tok lappen som du gledet deg til å bli ferdig. Og har du kapret drømmemannen/drømmedama? Så heldig du er!
  3. Sist men ikke minst; skriv ned alle de tingene i livet du er takknemlig for. Det kan være en skjønn lillebror, en fin leilighet, ei god venninne, et talent man har osv.

Negative tanker og bekymringer:

  1. Fra tid til annen dukker det opp problemer, utfordringer, bekymringer og annet surr.  Man kan kjenne at all energi blir sugd ut av kroppen og man går og kverner og kverner på alle de negative tankene. Å tenke på dette for mye hjelper IKKE. Finner du ut at du har det sånn må du får gjort noe med det. Ligger du om natta og tenker på slikt er det bedre å stå opp og skrive ned disse tankene og så gå å legge seg igjen og love seg selv å prøve å løse problemene neste dag.
  2. Sorter problemene i to bunker; en som du kan få gjort noe med og en som ikke du kan få gjort noe med. Typiske problemer som du KAN få gjort noe med er problemer i et vennskap, problemer med kjæresten, problemer med økonomien, problemer på jobben osv. Alt dette kan som regel ordnes på en eller annen måte. Problemer og bekymringer som ikke er så mye å gjøre med er f.eks sykdom hos nærme, døsdfall, ting som er frastjålet eller borte, ferieturen som gikk i vasken osv.  Når du har sortert disse må du prøve å se hva du vil gjør med problemene som kan gjøres noe med. Noen ganger finner du svaret selv, andre ganger kan det hjelpe å betro seg til en venn og be om råd. Ikke la småproblemer overskygge livet ditt, løs de og kom deg videre. Har du opplevd sorg er ofte den eneste løsninga å snakke om det som har skjedd og gi det tid. Vit at uttrykket: tiden leger alle sår faktisk stemmer uansett hvor urealistisk det kan virke der og da.

Og så noen generelle lykkemagneter som ihvertfall funker for meg:

  • Kjøp friske blomster til deg selv eller plukk en bukett fra skogen/hagen
  • Lag en deilig kake, inviter ei venninne og del ei flaske vin og skravl i vei
  • Når du trener utskiller kroppen endorfiner som er kroppens naturlige lykkepille-trening gjør deg glad!
  • Se en feel-good film
  • Les ei god bok
  • Hør på musikk du liker
  • Reis vekk en weekend, trenger ikke reise så langt men å komme seg litt “bort” er ofte godt for sjela.
  • Gled andre
  • Ta en lang dusj/bad eller lag ditt eget spa på badet hjemme
  • Gå en tur ut i naturen og bare tenk eller hør på musikk
  • Omgi deg med positive mennesker
  • Omgi deg med vakre ting
  • Prøv meditasjon

Hvis ikke noe av dette funket er du kanskje bare inne i en dårlig periode? Det går opp og ned i livet og det er kjipt når man er på bunnen men heldigvis kommer man seg alltid opp igjen. Hvis ikke kan det hende du lider av depresjon, oppsøk da en psykolog. Ellers kan sinktabletter hjelpe mot et tungt sinn. Og er det vinter og stupmørkt hele døgnet så prøv solterapi :) Eller enda bedre, reis til syden!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar